WSZYSTKIE OBRAZY, KTÓRYCH NIE MALUJĘ NA ZAMÓWIENIE, SĄ NA SPRZEDAŻ

wtorek, 7 sierpnia 2012

Pałac Izraela Poznańskiego

Najpierw zobaczyłam pałac w nocy. Od razu przyszło mi na myśl zatytułować zdjęcie Stacja Kosmiczna Izrael Poznański.


Piszę "pałac", ale w gruncie rzeczy jest to ogromna, kapiąca od przepychu kamienica.
Przypomniała mi się anegdota - bogaty Żyd wynajął architekta, który zapytał, w jakim stylu ma być budynek. "Daj pan wszystkie, mnie stać na wszystkie".
Ale Poznańscy postawili pałac spójny stylowo. Oczywiście, gęba się rozdziawia (jak pewnie miało być)- szczególnie monumentalna sala bankietowa i przedpokój robia wrażenie.




Fascynujące jest przechadzać się po wnętrzach, gdzie zresztą okna wychodzą m.in. na walące się kamienice przeznaczone do rozbiórki i wyobrażać sobie ludzi, którzy tam mieszkali- bywali. Wiem, wiem, banał. Trudno.




Najbardziej ujęły mnie wnętrza "prywatne", użytkowe.






W pałacu, prócz wnętrz, można zobaczyć wystawy- jedną z nich traktuję jak prezent od losu. Mistrzowie Malarstwa Polskiego- od Młodej Polski do XXstolecia międzywojennego.
I mój ukochany Eugeniusz Zak.
Jaką trzeba mieć wyobraźnię kolorystyczną, żeby światło uzyskiwać takimi środkami!
Obiekty na Jego obrazach, mam wrażenie, wewnętrznie promieniują.
Mistrz.




 I wzruszająca prostota, a przy tym prawda przekazu.

Ach, wspaniała Łódź- swego czasu niezwykły tygiel, w którym rosły i upadały fortuny, a szalony rozwój w niebywale krótkim czasie bywał bardziej spektakularny od amerykańskiego.
I teraz- obserwowanie, jak z każdym rokiem niszczeje, budynków ubywa.

Ale Pałac Izraela stoi.


8 komentarzy:

  1. Pałac w stylu nadmiernym ;)aczkolwien nie obraziłabym się za taką chałupę , z pewnością nie :p

    OdpowiedzUsuń
  2. No wiesz , może wybrane pomieszczenia ;P skoro angielska szlachta może , to i ja też ;)
    A może bym nie dawała , jeszcze by mi nanieśli błota , napaskudzili i wszystko brudnymi paluchami wymacali , a nie daj Boże coś by stłukli :P
    Poważny problem , wymagający namysłu :)))

    OdpowiedzUsuń
  3. O właśnie , jeszcze by co wynieśli ! Nieeee , nikogo zwiedzającego nie wpuszczam , mowy nie ma ;P

    OdpowiedzUsuń
  4. Odpowiedzi
    1. Niii , tylko Barowy i krajowy forumowy :P

      Usuń
  5. Myślałem, że na szóstym zdjęciu widnieje Zającówna (no wiesz, ta aktorka) ;) Pałac robi wrażenie (choć nigdym go nie zwiedzał), nie da się ukryć. Mnie takie miejsca zawsze wprawiają w stan zadumy nad życiem, przemijaniem, kolejami ludzkich losów, nietrwałością lub też trwałością pamięci. Może i banalne, alem ja straszliwie sentymentalny, no nic nie poradzę... ;) PS. Lubisz Melę Muter?

    OdpowiedzUsuń